söndag 22 november 2009

Ännu en jaktdag Söndag 22 November

Söndag morgon,en bra sådan stiger upp utan stress
vi klär oss och drar iväg, åker förbi Bergarn och tar ett snack om hur
vi ska lägga upp jakten. vinden är västlig så det blir att gå från Degermyran
förhoppningarna är stora, Thomas såg ju relativt färska spår där
valet föll på Abbe idag för ja var ju ut en sväng med Birk i går.
Abbe sökte ut bra men tog det i lugnaste laget...
långa sök på 15-30minuter så jag stod still och avancerade inte så mycket framåt
så det gick inte så fort som man tänkt sig...
Sökte ut långt ,var flera gånger över kilometern bort från mig och man började misströsta
hade hoppats att han skulle gå på nått djur så här på förmiddagssidan men ack va jag bedrog mig.
sent omsider bär det iväg söderut mot björklund och äntligen
får man höra honom när han är som bäst...
och idag klart väder och snöfritt hördes han extra tydligt ,han öste på för fullt och det blev fast stånd på en gång jaktlaget passade om och gjorde sig redo för att jag skulle gå på även om det var i senaste laget nu är det tävling mot klockan..ska jag hinna gå runt och gå på medans det är skjutljust? de är frågan...
jag skyndade för att hinna gick runt så att de inte skulle bära iväg inpå björklund sen började jag att avansera...sakta sakta närmar man sig....vad är skymtar Abbe mellan träden han rör sig fint...Ett djur ser jag en ko som vänder sig åt mittt.håll Abbe springer åt sidan och jag ser en rörelse , skymten av en kalv som går åt sidan...jepp ko och kalv, jess men vänta ett djur till avståndet är ungefär 100 meter oh det är svårt att se vad de är mellan trästammarnajag förflyttarmig sidledes och ser att kon vet att jag finns där shit nu har jag haft frö brottom igen...
men stressad av tiden måste man ju chansa..jävlar de släpper..nu ser ja ko med 2 kalvar vänder och går där ifrån tätt föld av Abbe som tystnar....JAg varnar på radion men samtidigt börjar skallen eka i skogen igen...Fast stånd igen Abbe jobbar bra och jag kikar på gpsn 350 meter
bort står han nu är det bära eller brista jag beslutar mig för att gå rakt på utan krussiduller
bära eller brista om inte jag får skottchans får kanske någon av de andra passarna det de släpper igen men abbe stoppar vid staffans hygget nu är det ca 200 meter till vägen där åsa står...
och det rör sig sakta men säkert ditåt jag går på undrar va klockan är hinner inte kolla nu är det fast igen....jag försöker smyga så tyst men inser att jag lever om som en elefant i en porslinsaffär
skymtar kon älgarna är inte mer än 70-80 meter från vägen snart smäller det...Där är ena kalven arschelt är vänt mot mig kon står brevid.ännu en sidförflyttning lyfter bössan och osäkrar,kalven i kikarn men kon står precis bakom så trycker jag av nu har vi ett eftersök i den sena timmen de kastar och vänder mot vägen...nu.nu .kommer smällen tänker jag..men det enda
man hör är Abbes taktfasta skall, va hände tittar återigen på gpsn de har gått över vägen !
Vad hände varför sköt hon int? jag går fram och ser åsa stå där vid torn 13 kikar åt andra hållet..Ahhh Bergarns bil i skottfältet.
Jotack de skulle bli bra om Åsa kom hem och skjutit en toyota
istället för älg.. Heheh
Suck ingen älg blev även om Abbe fortsatte att skälla i minst 1,5 timme till
Mörkret har börja krypa sig inpå oss och det är ingen ide att fortsätta solen har gått ned och Gumman skall på jobbet.
Vi övriga samlades vid vägaänden och gjorde upp en eld delade på en bullens och lystnade på Abbe där han stod och skällde i mörkret...

1 kommentar:

  1. Synd att du inte kom åt att skjuta, men sån är det .. en härlig dag fick ni iallafall:)

    SvaraRadera

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)