fredag 6 augusti 2010

Det kommer att bli Livat

Yngsta sonen i familjen fyllde 15 år på nyårsafton
och tanken var att även han skulle få möjligheten
till att gå i pappas och farfars och gammelfarsfars fotspår.

Nu va det bara det där att eller om jag förstått de hela rätt
så har jag redan nu möjlighet att låna ut min
bössa till honom och låta honom fälla viltet.
Självklart handlar det om att jag befinner mig
i direkt närhet av honom och jag har en bössa jag med.
Allt de här utan att han tagit jägarexamen eller löst jaktkort.

Rätta mig om jag har fel men jag känner på mig att några i laget
kommer de att göra allt för att han inte ska få följa med
och fälla nått vilt så länge dom får bestämma.....
för dom vet bäst...

Det tar mycket energi av det roliga med att jaga
att andra människor ska söka igenom pärmar och lagböcker
att hitta fel som vi mot förmodan redan har gjort eller tänkt göra..
Sen är det vi som är ute för att jävlas i deras ögon.

Fan de kan inte vara lätt att bli gammal...
för vi får väl se i morgon då har vi uppskjutning
och de är då de brukar att bli livat första gångerna..




2 kommentarer:

  1. hoppas det löser sig. Tror också du har rätt. I vårt lag är det helt ok att följa med vuxen och bära och skjuta själv, men minns inte om det va 15 eller 16 år som va gräns. Och jag lovar dig att våra § ryttare lustläst lagen också....

    klart grabben ska få skjuta!!!!!!!!!!

    RG

    SvaraRadera
  2. Håller på va måttligt less på att jakten ska va så infekterad av griniga gamla gubbar. Dom gnäller över att det är dyrt och att inga ungdomar vill börja jaga. Men försöker en ungdom komma sig med så äre stenstopp omöjligt. Nä, dax för ett generationsskifte snart!

    SvaraRadera

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)