onsdag 7 september 2011

Glömd ammo och skadeskjutningar

Tisdagens jakt i Tåme börjades med att någon råkade glömma ammunitionen
och blev tvungen att hämta den hemma och de visar sig att den var med likafullt med från början
och jag som trodde jag var omikring och tankspridd.
Men de finns tydligen flera...
Åter till jakten, vi gick helt enkelt tom på morgonkvisten
Som vanligt var de ju rådjursdrev för en viss herre
och de finns bild bevis att Abbe fullkomligt skiter i renar..
stod 10 meter ifrån och tittade ett tag på dom vände om och gick därifrån
kom tillbaka till husse och fortsatte söket efter älg.

Eftermiddagen visade sig bli mer intressant tanken var att vi skulle gå på två områden
och vi had int gått länge förrän Jaktledaren blev uppring av ett av grannlagen som skjutit på
och skadat en ko trodde att de var ett framben som blivit träffat han åkte dit och gjorde ett litet eftersök men de visade sig att kon gick undan..kort och gott...
Han ringde upp mig och frågade om jag ville gå på med Abbe..och de tackar man ju inte nej till.
omgrupperingar av jaktlaget och så iväg...

Färska blodspår och man såg på Abbe att han ville iväg och jag litar helt på den Grabben beslöt mig att släppa lös honom och en 600-700 meter senare var det fast ståndskall i snålblåsten.

Jag och Alexander yngsta sonen smög på och till slut var vi uppskattningsvis 25-30meter från Abbe...men någon ko såg vi inte i det täta riset....Alex gick försiktigt fram med mig i ryggen
nu fanns de möjlighet att han skulle få skjuta sin första! stannade till och avvaktade nu var vi ruggit nära...de enda man kunde se var en mörk skugga i riset och spänningen var oerhörd.. men tyvärr spelade vinden oss ett spratt och helt plötsligt.. kom vinden i ryggen på oss och kon drog iväg med hunden i hasorna.. mot bäcken där de blev tapp.. kon hade farit över bäcken och Abbe var frustrerad den badkruka som han är... gnällde och tjöt... försvann tillslut och efter ett par minuter var de upptag igen,Phuu ...Abbe kan man lita på =)

Alexanders kommentar var att de här var verkligen en upplevelse.
Själva fick vi gå en omväg på närmare kilometern innan vi kunde smyga på...

Alex gick nu strax före mig och här var de mindre ris.. och jag kunde se över axeln på honom att kon stod där... med bössan bered låter jag han ta två steg åt sidan för att få bättre sikt..
Ser honom lyfta bössan sikta och så går skottet... Kon markerar träff kastar och vänder helt om Alexander matar in en ny kula i loppet och ger henne nådastöten...hon stapplar fram och tippar i backen..
Alexander vänder sig om och vilket leende...Grabben har fått skjuta sin första älg
och man kan inte annat än vara stolt både över Abbes jobb och Yngsta sonen
Farfar skulle ha varit mäkta stolt om han varit i livet......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)