måndag 19 september 2011

Söndagens Jaktlycka.


Minusgrader på morgonen
men solen steg upp och värmde så de blev en helt suverän
höstjaktdag. Birk sökte ut och jag hade problem med handenheten
började nere på degermyran gick förbi nedanför hällan på kraftledningen..

Stötte 3 fina tjädertuppar men ingen älg gick vidare mot berget där
Birk tog upp två djur och de blev gångstånd först västerut och vek av mot söder.
Stilla stod jag kvar och hörde hur gångståndet gick över gränsen och söderut in på Björklund.
Gick upp på vägen och väntade men de tog ett bra tag innan han dök upp igen.
under tiden ringde jag förstärkning om att få låna en ny handenhet och
den dök upp ganska lagomt .

Tacksamt med vänner som kan rycka ut när de kniper.
med fungerande handenhet började vi gå efter linja mot björklund vinden var perfekt
och Birk försvann gjorde en lov in på långhejda och sen bar de iväg söderut in på björklund igen...
Jag la mig ned på en tuva och väntade tittade på gpsn och såg att han tyvärr var ca 700 meter in på deras sida tänkte han kommer väll snart..

Själv låg ja där och njöt av vinden och solen som speglade sig genom grankvistarna och mådde riktigt gott. De gick en 5 - 10 minuter och ja höll nästan på att dåsa till när ja hör upptaget.

Birk är fortfarande där borta men närmade sig sakta , vilken härlig känsla nu kör han så de ryker...men eller tur nog är de gångstånd på väg in på vårat...ropade på Åsa och Thomas att vara beredda för nu kommer han med något...vid Staffans hygge på långhejda blir de tvärt tyst, svär innombords tittar återigen på gpsn och ser att Birk är på väg mot mig...

Av med bössan och ner på knä..och väntar..men de är bara han och ingen älg som dyker upp... han rundar mig och vänder tillbaka och då smäller ett skott...låter långt borta...men med lite tur är de Thomas..
Birk försvinner utom synhåll och man avvaktar på ett rop på radion..och till slut så kommer det..
Thomas meddelar att han skjutit på en tjur som sakta gått in i slyet väster om honom...frågan blev hur stor och svaret blev minst 5 pinnar på ena sidan .

Med raska steg går ja ned till honom och han meddelar då att en gråhund dykt upp och sen Birk kommit till undsättning och att dom står därinne och skäller.
väl framme hos honom tar jag av mig utrustningen och ber Thomas komma så ska vi se hur de står till hundarna skäller och vi går runt så vi kommer in från väster...

Ohh shit tjuren står på benen och de är tätt så in i h...... jag får en lucka och siktar på halsen o trycker av...tjuren rycker till och springer iväg en 60 meter innan de blir stopp... jag och thomas.. springer söderut för att eventuellt stoppa om han skall försöka smita västerut..
men hundarna har fått stopp på honom...
Efter en snabb överläggning beslutar vi att vänta en liten stund innan Thomas får göra ett nytt försök..
Thomas går fram och ser tjuren ligga ned men tyvärr så är gråhunden i vägen
tjuren kommer på fötter och linkar iväg i riset...men är står strax därpå en100 meter bort.
Birk har tystnat och Thomas är lite orolig vad som hänt honom...men Gumman har fäst honom och avvaktar...
Jag och sonen gör en ny omförflyttning avvaktar ca 40 minuter..och han tar en ny chans
säger åt honom att smyga sakta och själv går jag åt sidan och ställer mig på hällan på Elsas kalhygge...jag ser hunden och tjuren som ligger ned.. Den kommer på fötter och ett skott ekar över långhejda... tjuren kastar och springer iväg sen är allt tyst... gråhunden skäller några skall men tystnar...de är knäpp tyst , håller andan väntar....
Visslar lite försiktigt,Thomas svara med en vissling tillbaka.. spänningen är olidlig... smyger fram till honom.. Avvaktar går sedan fram till där tjuren legat...lyfter blicken och får se en skovel sticka upp 25 meter därifrån.. säger till sonen grattis där ligger den...
vilken härlig känsla och vilken lycka att se honom...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)