onsdag 10 juni 2009

Älgjägare stångad av stor älgtjur (Jakt) Publicerat söndag 26 oktober 2008 16:43

Skulle kunna vara en fin överskrift......

en annan ....

Klantarchle fick vad han förtjänade.Höhö{#}

älgen fick sin hämd , slog upp ett jack i handflatan

fick fara på akuten...sy 8 stygn....dumdristigt jag vet...

Men teoretiskt har ja blivit stångad av en älgtjur

vi behöver ju inte tala om att den var död{#}

och inte så stor=)


Lördagsjakt..... (Jakt) Publicerat söndag 26 oktober 2008 12:56

Går ut på morgonen och Abbe fösvinner....

så långt bort söderut att ja inte får in honom på peijlen

och det blir en hel del väntan...och efter 1 och en halv timme

kommer han tillbaka....tror att han skällde nåt längst söderut på marken men det blev gång stånd och sen vet ja inte så mycket.

Nåja nu var han tillbaka...och jag går linja mellan källbomark och vårat...

tanken var att vi skulle gå av småskifterna....

och ja hinner inte mer en att gå ett par hundra meter så kommer det en liten älg som skjuten ur en kanon..strax framför mig

...abbe tar upp jakten och jag skriker något osammanhängande på radion ...Pass upp jonas ,thomas älg på väg åt erat håll....

Tänker sen att får abbe den här att stå någonstans på vårat så ska ja gå på händerna hem....{#}

jag avvaktar och väntar på att något skott skall eka bland träden

men tystnaden förblir.....händer ingenting.......jag genar själv över hennings hygget och det lyfter två stora tjädertuppar..invid skogsbrynet....ingenting händer.... sen händer allt på en gång...helt plötsligt kommer det två kalvar följd av en ko och en tjur en bit in i skogen....ca 80-100 meter framför mig..jag slänger upp bössan siktar på kalvarna...svär tyst för mig själv...Ris ,ris och ännu mera ris..Avvaktar går över till tjuren ..ris här med ...finns de någon hund med .Nej..inte

En lucka och så smäller det......tjuren tvärstannar...det är fortfarande risigt..men nu har ja ju redan börjat...han kastar och vänder helt om...ett skott till..j-vlar..det tog över.......matar i en ny kula och nu ser jag Abbe i ögonvrån..skjuter och tjuren rasar i backen, de tog högt det där med...

Attnas så dåligt ja skjuter ..Abbe kastar sig fram och börjar skälla .....och riva hår.....ser att tjuren lever fortfarande...väntar tills Abbe är på säkert avstånd så får han sig en nådastöt

(tjuren alltså)......skämmes fyra skott för att få ner den i backen...fy Lasse fy....och sen vilken träffbild sen...Hahahah...

Abbe drar iväg efter kon och kalvarna......men tjuren ligger där ....då är det bara att ta ur....


var ut en sväng på morgonen.... (Jakt) Publicerat söndag 19 oktober 2008 19:39

Med Birk....och inte är det många färska spår på Åbyskogen...

de verka int göra så mycket för birk...han sökte ut ganska snävt i dag...

gjorde några utstickare..skällde två skall på en orre..sen blev det inte mycketmer.......

Gick förbi hästskotornet som är en kvarleva från min farfars tid,

då tornen skulle vara uppe vid trädtopparna....

man skulle visst sitta högt...på den tiden


När vi nästan kommit till bilen (Jakt) Publicerat lördag 18 oktober 2008 20:09

får han för sig att bädda för at gå och lägga sig

han bäddar så att mossan yr...rullar ihop sig ...och lägger sig ner trött och slut.....efter ett bra jobb i skogen...

lite tråkigt , att de bara är 200 meter kvar till bilen...


En trött Abbe på väg hem (Jakt) Publicerat lördag 18 oktober 2008 20:03


 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)