onsdag 10 juni 2009

från gamla bloggen

Lämnade Abbe i skogen.. (Jakt) Publicerat lördag 18 oktober 2008 20:02

Åkte på slakteriet...

flådde kalven klöv den ...

åkte på kiosken..

lämnade bössan och radion hemma....

åkte tillbaka där abbe skällde när vi lämnade honom..

Jodå han stog kvar...och skällde på...

lite glesare men dock på samma ställe....suck

Inkallning heter det visst...

ja vissla och ropa och det ända som hände var att de flyttade sig en 300 meter åt sidan..

ja såg tjuren igen och även kon....

och så förstås älsklingsgubben .

lugnt och sansat, jobbade han...

Nu har det gått 5 timmar en han tog upp...

borde väl vara dags att ge sig....

tycker man..men ja ska int gnälla

ja gnäller ju när han int skäller ..

så ja bara ler istället...

Han har gjort ett bra jobb i höst....

3 av 4 kalvar är hans

förtjänst...och en av de vuxna.....

inte skott på rena ståndskall..

men de är svårt att få stopp på älgarna..

innan de passerar passarna ibland...

Ps. mitt i bilden står det en älgtjur...ja vet för ja såg han på riktigt

undrar bara var han tog vägen när ja tog kortet..?


Ett fint avslut av Abbe (Jakt) Publicerat lördag 18 oktober 2008 19:31

morgonmöte på bilparkeringen

och pikarna kom haglandes direkt...

ja skull ha gått me hun i koppel förra helgen

och hur står det till med vädersträcken..

i min iver sa ja att de bar i väg åt sydväst...

och inte nordost....sen var de visst nån som sett

Abbe med ko och dubbelkalv på ett tredje ställe...

imponerande vika förståsigpåare vi har i laget...

ja det är ju en del av älgjaktens njutningar,

när man får ge igen..Hehe

vi kom överens om hur gubbarna skulle sitta

jag talade om ungefär hur jag tänk att vi skulle gå

och sen var det bara att sätta igång.

nu var det upp till bevis....vi gick tom länge och ja var nära att ge upp

men de var ett ställe kvar ,lovisakärret där älgen brukar stå ....så jag levde på hoppet.... Abbe va inte så taggad från början, de va väll kallt att springa i vattenpölarna som var fulla med isbitar, såg de ut som i alla fall.

nåja en av gubbarna....Ropa på radion att : nu kom hun ut på vägen och drar iväg söderöver.... sen vek han av mot lovisakärret..,Jodå tänkte jag de va ju dit vi skulle..eller hur

men ja han inte mer än tänka tanken så började hundskallet eka i skogen....Jeeeeeesss bara de nu int är en grävling....

det är en härlig känsla när det sätter igång,

fryser man så glömmer man bort det ögon blickigen...

sen är det bara att tänka vinden är den rätt gå om smyga på

o.s.v

idag har det varit lätt att se om spåren var färska

för det var ju som sagt minus inatt....och av spåren att döma var det helt plötslig..minst 4-5 älgar igång...2- 3 vuxna och en eller två kalvar...

få se nu vad han ställt för nått....imponerande så stilla det står....

kan bara ha rört sig lite grann och man hör hur babben byter håll och flyttar runt....och man säger bara hoppas att de är ko med kalv ....

ja går runt och smyger på....och det första ja får se i slyet..är en tjur..

och man tänker jävlar...varför har vi slut stora....ja räknar...och får det till tio..pinnar,,,nått sånt i alla fall.suck..men vänta de är fler djur

därframme...en ko visar rumpan..och helt plötsligt ser ja ryggen på en kalv oxå....nu börjar det bli intressant....ja fryser fast på stället...och avvaktar och ser vad som händer....dom börjar röra på sig...inte mot mig utanfrån mig.... rakt mot en av passarna..men viker av och går tillbaka och runt mig..ja ser bara skymten.av några ben och lite rygg.dom rundar mig och försvinner sakta..ner mot bövikshålet...

ett ställe som är så trångt att det är helt omöjlikt att smyga på

Jodå dom här älgjarna verkar ha varit med för.....och Abbe stoppar dom och står och skäller..in i trång skogen och va gör man då..????

ja beslutar mig för att gå runt.och försöka trycka ståndskallet mot passarkedjan...sakta men försiktigt...och det är inponerande..att iblad har man Abbe bara 10-15 meter framför sig och man ser inte att skjuta...man ser hunden i riset..mest pågrund av hans färg...men inga älgar..fast man vet att dom finns därman hör dom..och dom vet att ja finns där ja oxå...Abbe öser på och vi börjar närma sig en av passarkedjorna..de släpper och abbe får stopp på dom igen... ja avanserar sakta framåt..samtidigt som ja ropar att....Pass upp nu är dom på gång...de släpper igen...sen är det stopp..abbe har ALLT UNDER KONTROLL..de är bara husse som verkar vara nybörjare......

Nu är det nära ska det inte smälla snart...minuterna blir extra lång ...och till slut..Pang...ett skott ekar i skogen......Ahh så härligt bara det tog som det skulle.....Peter går in och säger att han sköt på sista kalven när den sprang över vägen... Abbe tystnar och jag går dit

grattulerar..och frågar.kändes det bra...fick ett jorå ja tror att de tog lite högt...vi går till skottplatsen och undersöker...inget blod...

sammtidigt börjar Abbe om att skälla mot nästa passarkedja...

och jag går in på radion och meddelar att inget av de andra djuren får påskjutas om inte det följer med två kalvar i ekipaget...

Tom går in på radion och säger att det bara är en kalv med och att de va minsann en skaplig tjur som följde med.... jag läna peter..på vägen och gör som ja sa ..en okulär besiktning...bara en bit in....tar upp telefonen ringer Tom...har väl gått in en 80-90 meter från vägen när ja hör en rörelse bakom mig och vänder mig snabbt om och får se kalven resa sig upp och skena iväg.....

och ja tror tilloch med lucky lucke skulle bli imponerad....

ja har kalven bakom en liten gran och reflexmässigt kasta ja mobilen slänger upp bössan oh trycker av...kalven dyker i backen....ja tar upp telefonen och säger årt tom att ,vänta han kasta med huvet..och vill upp igen..vänta får tom höra sen smäller det...nu är kalven död..säger ja på telefon..och ja tror att ja sköt den rakt i archlet..första skottet blir min komentar....men va fasen skulle ja ha gjort....

ha man tryckt upp en skadad älg brukar de vara svårstoppade...

Abbe fortsätter att skälla mot renholmens linja och till vissas gubbars förtret..står han öppet och stilla framför den gnälligaste av dom alla ..och gör ett underbart jobb....

och då har ja sagt att jakten är över,,Jag njuter,för ja vet hur det kliar i fingrarna på honom..och han vet att ja skulle se till att det blev ett jävla liv om han inte kunde hålla sig..

och så vitt ja vet skäller Abbe fortfarande..eller bara nästan....


-2,8 grader kallt (Jakt) Publicerat lördag 18 oktober 2008 06:14

Och man undrar var tog sommarn vägen?

steg upp vid 6 tiden och gör mig nu i ordning för att åka

ut och gå en sväng med Abbe på Tåmeskogen

Nu är det kalv som gäller....hoppas att det blir stolpe in i dag=)


Skylten som kan missförstås (Jakt) Publicerat onsdag 15 oktober 2008 14:57

Beror på vad man jagar{#}


Grannlagets hund kom över på våran sida =) (Jakt) Publicerat söndag 12 oktober 2008 19:26

Konstigt..de ha ju aldrig hänt förr

eller ska man säga de händer jämt

kan de va för att oftast börjar med att släppa i gränslandet?

jag och Alex smög på....och kom riktigt nära......

vi var nog bara 25-30meter ifrån älgen..tyvärrr

en ko.....och jag var tveksam om jag skulle trycka av och beslutet blev...

Jag låter bli....Alexander blev inte glad..men han tyckte nog det var spännande ändå..

tråkigt nog =( fick nog min underbare jaktgranne vänta

flera timmar innan han fick tillbaka hunden....

Va synd =)



 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)