onsdag 10 juni 2009


Hoppas på en intressant Lördag. (Jakt) Publicerat lördag 11 oktober 2008 06:20

Idag smäller det på ett eller annat sett

Nu på morgonen ska vi jaga kalv i tåme

jag blev ensam som ska gå med hund

och jag hoppas det går fort.....

Tänkte bara vara ute ett förmiddagspass.

I afton blir det Pite Havsbad med företaget.

Där kommer det nog attt vara en och annan som har laddat

med både det ena och det andra....

Så vem vet de kanske smäller där oxå =)

Jag kommer då att vara nyckter..för det är jakt i morgon

nu drar jag och Abbe till skogs...{#}


Spånar runt bland...kullsyskonen... (Jakt) Publicerat måndag 22 september 2008 21:23

Va härligt att det verkar gå bra för i stort sett alla....Birks Brorsor.....jag själv är dålig på att hålla ordning..om vad när och hur....men det känns ändå posetivt att ..en del har turen och skickligheten att vara på rätt ställe....Äppel älgar hos Ellinor...

och björnjakt....med Daniel och Rex...

och hur det går hos de andra verkar Ellinor hålla reda på ,som spindeln i nätet....

Själv har jag inte ångrat en sekund att vi valde Birk....även om inte jakten på just älg..än har kommit igång...

Men som sagt .....har talat om för honom att de vi jagar är brunt.och går på alla fyra.....och det är ju inte alltid det stämmer...på det som väcker hans intresse för stunden......hemmavid är han dyr i drift ...det har gått åt en börs...tre tv-dosor....och en hel del annat som han bara råkat gnaga lite på....

Ute i skogen...verkar han nyfiken på det mesta...och när han skäller så låter det så vakert.... det har ju bara hänt i skogen en gång....än så länge.

Ett de va ju på de sju små dvärgarna....som gick vandrande i den tjocka granskogen.....Kloker , Toker, Blyger..Trötter, Butter, Glader...och så va de den där sista..va han nu hette..de va bara snövit som saknades....men bärplockare var dom..

Tanken och drömmen var ju att det skulle vara björn...eller älg...

som skulle hamna i hans väg...men jakten är ju inte över ....

Och om man drar iväg några svängar i veckan...så borde väl han hitta något av dessa att skälla på till slut...

måste nog prata med Gustav på jobbet om att ta med Birk....och åka till Nyliden ...där älgarna ...finns tjogvis...enligt vissa....Hahahah


Birks första upptag i storskogen..... (Jakt) Publicerat tisdag 16 september 2008 22:05

Drömmen har ju länge varit att Birk unghunden i familjen skulle söka ut och finna älg.....

och man skulle få höra hans ljuva stämma eka i granskogen........

Så var även tanken denna afton......vi åkte ut längst in på en skogsbilväg....lämnade bilen..och gick till en närbeläget kalhygge....

Birk var ivrig och ville iväg ...jag satte mig ned på en stubbe för att se hur han arbetade sökte runt försvann längre och längre ifrån mig...kom tillbaka gjorde nya utflykter åt andra håll och till slut får man höra det man längtat efter att höra...i snart ett år....

Äntligen ett upptag...han började skälla och skällde jämt och fint ...

och som husse blev man riktigt varm inombords och får nästan en tår i ögat......Äntligen...

Men vänta nu ? Visst är det nått som visslar.....

Är det åt samma håll som han skäller... Kan de va så jävligt att.......husse kommer på fötter...jovisst de visslar igen........går med raska steg mot ståndskallet.......in i granskogen........och suck........

Mycket riktigt....Dom sju små dvärjarna......iklädda neonröda västar från vägverket...5 stycken bär på stora säckar med lingon och de andra två bär hinkar och bärkontar och vattendunkar......stora RÖDA MÖSSOR PÅ HUVUDET......

Inte underligt att Birk fick frispel.....

De va en syn för gudarna...ska ni veta....

Ett gäng bärplockande taihländare står där i en klunga... mitt i skogen.....Birk hade läget under kontroll....han hade ringat in dem så snyggt.....och skällde sååå vackert...........

Och man kan undra vad dom tänkte när jag kom ångandes genom skogen.......Hela högen såg ändå lättad ut när jag kom ...och det blev ett massa tjatter...typ......Thhhannk uoy siiir tank you........åså nånting annat som lätt som , jag vet inte vad ???

Men de kom på fötter och drog iväg...jag kopplade birk.......

Suckade gick till bilen..och åkte hem.....

det blir nya tag någon annan dag ja lovar.....


Om passarna skulle vara mer uppmärksam.... (Jakt) Publicerat måndag 15 september 2008 21:43

Gick förbi passet där kvigskytten satt.....

imponernade att han fick syn på kvigan,,,,

jodå de va soduko han satt och fördrev tiden med.....

undrar hur många älgar som sprungit förbi passkedjan iår...när dom gör annat...

ZZZzzzZZZZzzzzzZZZzzz....Öhh va nä jag har inte sett nått...HHahahahhah


Helgens Älgjakt.... (Jakt) Publicerat måndag 15 september 2008 21:43

Abbe tog upp på lördagsmorgonen och skällde nånting som husse fantiserade om att det kunde vara storoxen...det stog fast i trångskogen slyit värre rörde inte på sig mycket....fick smyga runt för att kunna komma närmare....och närmare och till slut visade det sig ett ko arscle.....Suck ingen stortjutr där inte...

men jag avvaktade och satt bara still och väntade om det fanns någon kalv i närheten......jepp till slut får man se två små öron i riset...gick ut på radion att det var ko med kalv han skällde....

efter ett tag blev kon orolig och började röra på sig...hon kände väl vittringen av mig där jag satt och avvaktade....och det övergick till gångstånd .....sakta men säkert...ut från våra marker...

samtidigt smäller det på andra sidan av markerna och det meddelas att en kviga var på skjuten....

efter ett tag släpper det för Abbestackarn som skällt så fint...och han söker åt mig.... vi går till bilen och åker iväg

för att hjälpa till att dra fram kvigan.......när vi står där och väntar att den andra hunden skall spåra upp kvigan smäller det på nytt..och rikard har sjutit sin andra älg för året ...en 11 taggare...fick bita i gräset

och vi har då skjutit fullt de stora i Tåme för de här året..kvar är då bara en kalv som vi ska försöka ta i oktoberjakten...



 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)