onsdag 10 juni 2009

från gamla bloggen

Att smyga med snöskor (Jakt) Publicerat tisdag 06 januari 2009 16:12

Är som att gå på knäckebröd på parkettgolv


åtminstone i dag...fick förmånen att prova på

ett par av senaste modellen.....helt klart godkända{#}

vad som var roligt mer var att birk...fick skälla även idag..

sprang runt fötterna på mig de första 20minuterna...

för att sen när jag själv gett upp om färska älgspår

gå med vinden.....söka upp ko kalv och ställa dem...

lugnt upptag och ca 20minuter på ett och samma ställe

ungefär 500 meter ifrån mig....

och när jag börjar röra på mig...

blir det tapp och ett nytt upptag ca 700meter därifrån.....

Jag själv tar mig ner till tåmeälven och märker att det är mer än ko och kalv som är med nu...kan vara upp till 5 stycken som gått ihop....

Misstänker en ko och kalv till ,och nått större djur som va på älven

När birk kom förbi med de andra... så nu är det många spår att följa.... birk skäller fortfarande men tystnar efter över en halvtimmes jobb och kommer tillbaka och möter upp en glad husse.....mycket beröm och hemfärd...

det börjar att mörkna..

Annars har ja försökt att få honom att ta upp igen...men det får bli en annan dag...{#}


Birks Andra Ståndskall (Jakt) Publicerat lördag 03 januari 2009 06:51

Sent ska en syndare vakna och det värmer verkligen att

han äntligen börjar förstå vilken uppgift han har i skogen

vi åkte ut till tåme parkerade bilen hos moster,

gick in en efter en traktorväg som bar iväg västerut mot kraftledningen från E4:an.

Har hört av min moster att där fanns det en del gammla men dock älgspår.....och vad finns i slutet på ett gammalt älgspår oftast ett nytt =)

Så jag och gumman tänkte att en fredagspromenad skulle göra oss gott.......

Birk glad i hågen och bus i blick , har förstått att får man en pejl runt halsen får man springa fritt......så han var som ett litet yrväder men sprang mest runt fötterna på oss de första 500 metrarna...sökte inte ut nämnvärt..utan gjorde väl vad som just kändes bra för tillfället..sket..rullade sig i den skarpa snön osv...

Men han utökade avståndet sakta men säkert och började söka ut....

Själv gick vi i flera dagar gamla älgspår för gick man utanför...höll skaren varannat steg och man gick igenom varannat

skitjobbigt för min onda rygg...Suck

men till slut var han borta.....

Jag plockade upp Nya leksaken och tittade....

och instruerade gumman hur den funkar

och man såg att nu var han påväg bort....125...140....170...

200....han avanserade från oss med rejäla kliv ..

och så satte skallet igång ...och vilken känsla.....{#}

gångstånd från början...men rejält stopp på 1,1 kilometer....

och han hörs tydligt fortfarande....

där står vi jag och gumman och småmyser när vi hör hur han lungt och sansat står och skäller.....

vi går vidare och tittar till där han tog upp så det verkligen är älg han skäller? hittar några legor och de färska spåren därifrån och det är minst 3 älgar som har slagit följe......

Birk matar på och det blir korta gångstånd,han tystnar...för att ta upp igen.....älgarna har vänt och är påväg tillbaka..... vilken manick vi har skaffat..man ser allt på Gpspejlen .....

birk kommer närmare oss!

Vi börjar misstänka att det bäriväg mot E4:an och söderut....

Så vi vänder ökar stegen och försöker ta oss tillbaka samma väg vi kom för att genskjuta dem så det inte ska bära iväg ut på vägen

Älgarna verkar ha märkt att även vi finns i skogen och mycket riktigt viker de av mot stängslet med birk skällandes på deras sida...där någonstans blir det tapp och jag vet inte riktigt vad som hände men

tyst blev det......

genomsvettiga har vi kommit fram dit vi skullle och

man ser hur Birk springer fram och tillbaka efter stängslet i sina gamla spår för att sen komma mot oss,

gumman går fram till stängslet...för att se till att han inte springer ut på vägen..och jag själv stannar kvar...150 meter in efter traktorvägen....

stog där tyst och väntade..till slut var han bara 100 meter ifrån mig...och jag fösöker se mellan träna om det kommer några älgar

lite svårt för det är mycket sly och ris i vägen....bullret från efyran gör att jag hör heller inga steg.....birk passerar utan att jag ser honom men jag prov visslar..... åt hans håll.....och hör och häpna....där kommer han på första visslingen.....de blev mycket beröm...från en stolt husse....

Jag fäster honom och visslar till åsa och tecknar att jag fått fast homom och börjar gå mot bilen....Birk verkar på hugget....när han hör gummans steg stelnar han till och är på G...igen...så nu är han taggad...

och när han ser vem det är slappnar han av och jag släpper honom...och han får springa fram till matte och får beröm även där...

han höll på nått mellan 30-40 minuter...så man får va nöjd

de är ju bara andra gången{#}

Åter till bilen svettiga och nöjda kliver alla 3 in och åker hem...

Hemma igen gör gumman middag...

en god rådjurssadel med klyftpotatis och rödvinsås...Mmmmm

ett bra sätt att avsluta en trevlig eftermiddag....



Testat nya leksaken (Jakt) Publicerat måndag 29 december 2008 21:12

Birk och jag åkte ut efter att jag satt foder runt

dörrarna här hemma.....

Var så sugen både jag och birk...

Vi åkte till tåme och gick ut mot havet....

även om mörkret började smyga sig på måste jag ju ändå prova


2008 11 22 Kl14.42 =) (Jakt) Publicerat lördag 22 november 2008 21:54

Äntligen

Birk skäller älg för första gången

sent ska den syndaren vakna =)

men vilken känsla i kroppen att höra honom för första gången

och veta att det är älg...{#}{#}{#}


Efter att ha varit kraslig på morgonen

och sakta vaknat till liv..


Så var man relativt på gång vid 12tiden..men då hade jocke

hockeymatch och jag brukar stå båsvakt i utvisningsbåset...

och när ja inte dök upp så ringde dom efter mig....

alltid någonting...

efter matchen som byske förlorade med 6-6 mot Medle


Tog jag Bilen och Birk och drog iväg....tänkte att han får väl springa en liten stund innan det blir helt kolsvart...

Kort och gott ja släpte birk...han sprang runt lite gran och så

drog han helt plötsligt iväg rakt mot vinden....upp mot bergsknabben..och jag frös till i stegen..ställde mig och avvaktade

och helt plötsligt så var bergatrollen på väg nedför berget...

Först kom en ko och en liten tjur..

sen kom två kalvar..och till sist kom en skoveltjur i fyrsprång...

och bakom dom kom ett litet vit streck..

Som inte riktigt kunde hålla tyst...

han gnällskällde ett par gånger

och sen blev det bara tyst och stilla....

och ja försökte räkna hur många älgar blev det.....

gick tillbaka och kollade i snön.............

jodå det stämde...{#}

och till slut hör jag en hund långt borta..

kan det verkligen vara lilla gubben....

tar upp pejlen och visst tusan..äntligen det vi har längtat efter hela sommaren och hösten...gulkdklimpen skäller...han öser på riktigt bra i början.... och skäller ganska precis 20 minuter....

jag gick lite närmare fast det börjar mörkna på ganska bra nu ...

spelar in med mobilen , 2 minuter av den första gången..

och absolut inte den sista....

och vilken tur jag har...efter bara en liten stund tystnar han och söker åt husse....en glad och nöjd husse...

jag berömmer honnom..och släpper iväg honom igen och hoppas på upptag men inget sånt..men jag är nöjd ändå=)


Birks Första Älgkontakt..Lördag mitt på dagen =( (Jakt) Publicerat söndag 16 november 2008 21:33

Jo vi kom iväg tillslut ....och jag hade hört ryktats om var dom sett några älgar på Tåme..Så nu skulle man få höra hans underbara skall eka i skogen.......

kollade vinden körde runt....

släpte av honnom , Birk gjorde 1:an och 2:an så nu skulle ja gå runt

så han fick rätt vind ,sen var tanken att vi skulle

Zickzacka framåt...mot älgarna ,låter bra va.... han inte mer än att gå ett 100meter så drar han iväg med nosen i backen....med vinden...han försvinner...åt fel håll..men jag följer sakta med upp på hejda

( heden)...och stanar där och inväntar...Nu.Nu...

Nä det går kanske 5 minuter och inget skall...och tillslut kommer han tillbaka.... Shit pommfritts som ´man kan säga....han påbörjar en lov....och springer iväg mot ett kalhygge och jag följer sakta efter...Och vad .reser sig då upp150 meterr på sidan om oss...Ahhhhh

En skoveltjur och två kalvar kommer på benen...Och min tanke är då följande...Äsch! ture så tarvligt...

( kon fanns säkert med hon oxå där i röran...eller så var det hans tur att ta ut pappadagarna )

Dom har både känt vittringen hört och sett mig där jag stog och väntade på att birk skulle komma tillbaka.... Där framme går han olyckligt ovetande på vad vi skrämt på fötter...

Och jag tänker visst hör du dom titta upp åt sidan så ska du få se vad du ska jaga...och efter några sekunder...ligger han i spåren i fullt språng....älgarna ökar takten till typ fullt ös och

Hunden och älgarna är på några ögonblick försvunna....

Kvar står en skammlig husse och tänker negativa tankar om väder och vind...och varför älgarna ligger där och inte där jag trodde från början....

Birk är borta i ungefär en halvtimme innnan jag ser på pejlen att han är påväg... inget skall men han tog upp jakten efter dom...

min enda tanke!

Visa nu med kroppspråk och tal posetiv energi mot hunden

så att han förstår..att det var rätt vilt...och att husse är glad

eller...ja försökte nått sånt i alla fall...vi ska göra nya försök bara den där jädrans snön kommer.....



 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)