fredag 9 oktober 2009

Lördag 091003


Första gången som jag blivit inbjuden i ett annat lag.
Svärfar jagar i Pite långträsk i Norrbotten,
och hörde av sig om om jag kunde dyka upp
med någon av hundarna och gå på marken .
Nu när deras hund lilla ponke ponken var skadad.

Vi har ju uppehåll i Västerbotten så det lätt ju klart intressant
att prova nya marker, där de enligt svärfar har en hel del älg.
Beslutade att Albin skulle få uppgiften att visa vad han gíck för

Steg upp kl 05,30 klädde på mig gjorde i ordning både kläder
och hund sen bar det iväg,

Kom fram till Långträsk kvart över 6 och steg ut ur bilen
det var -8 grader kallt och min första tanke var hur vackert
det var på sjön låg isen förutom vid en liten vak där det var
en familj svanar som dröjt sig kvar.

En slående tanke var att de var som klippt och skuret
från filmen Jägarna. Gamla hus och många uthus som
för länge sedan skulle ha haft en upprustning.

Väl framme blev jag mottagen av svärfar som höll
på att göra upp eld i spisen i vad han kalla bivacken
ett gammalt hus som fungerar som jaktstuga.
han visade området och var han trodde sig veta var älgarna höll
till under tiden som de andra jaktkompisarna hans dök upp.

De gjorde sig i ordning och sen var det dags att skrida till verket
de åkte ut och satte sig på plats och jag och Abbe utgick från stugan,
nu var det upp till bevis lite orolig över vad Abbe skulle ta sig för ifall
han kom på någon ren som de sett alldeles för många av.

men de gick bra inga renar och abbe sökte ut som abbe gör
lugnt och sansat och jag han inte gå länge innan han gjorde
en tjuvrusning mot stora vägen....Aj shit nu bär det i väg tänkte jag.
Ropade och varnade Passaren som satt åt de hållet
att nu är det något på gång......

Abbe höll efter men släppte efter en 600-700meter så tydligen gick de lite för fort
och jag såg på peijlen att de bar iväg över en myr så där blev han nog akterseglad
han vände om kom förbi och drog vidare västerut...
De dröjde inte länge så blev det upptag....
Han började lugnt och sen blev det fullt ös,
hörde även att de var ganska oroligt
för han rörde på sig och kom närmare och närmare
och själv satte jag mig bara rakt ned och avvaktade
i den snåriga småskogen.
Sakta men säkert kom det närmare och närmare .
Jag gjorde en mantelrörelse och förde in ett skott i loppet
och hoppades att det skulle dyka upp en tjur mellan tallarna.
började skönja en brun gestallt där framme ,
abbe själv syntes tydligt
där han jobbade syntes att han parerade och
flyttade sig åt mitt håll när älgen gjorde utfall.
fick se skymten av älghuvudet och tanken min är,
är det en ko eller en liten tjur
med öronen tätt bakåt och elak på Abbe
beslutar jag mig att de är en ko ,men är hon ensam?
Abbe beter sig som att han vill vandra lite skäller och
backar släpper och går lite åt sidan men fortsätter att skälla
där jag ingen sikt har.....shit pomfritt så spännande
de är när de händer grejor.

Abbe är tillbaka och skäller på kon och hon gör ett utfall
och abbe springer förbi mig
och kon upptäcker mig och inser faran.....
Kastar och drar iväg i fullt sken med Abbe efter sig.

Jag ropar på radion Att pass upp .....
Det blir bara tyst i skogen ingenting hörs och plötsligt smäller det österut
Kurt som satt brevid stora vägen meddelar att han skjutit på en liten tjur.

Kollar upp på gpsn åt vilket håll Abbe drog iväg och de var helt i motsatt riktning
ungefär 2 kilometer bort börjar han att sakta ned och jag avvaktar och lyssnar om han skall börja om...men han vänder och verkar vara på väg tillbaka...jag reser mig upp och går mot
grusvägen svärfar ropar på radion att jag ska gå dit så avvaktar han vid korsningen
och jag går mot vägen de är ju bara en 300 meter dit så ja börjar traska ,kollar upp var abbe är och han är int så långt bort men han viker av åt samma håll som han tog upp,provar att vissla men ser att han inte bryr sig. Kul de här med Gps =) han vänder och drar iväg mot vägen mer mot svärfar till samtidigt kommer jag upp på vägen svärfar ser mig och kommer med merscan
- De for en Ko å kalv över vägen strax före du kom upp säger han...
Ja han bara se kalven.
-är du säker på att de fanns en ko med sa jag
Abbe var nog förbi och tog efter kalven som stannat och mycket riktigt ,Abbe dyker upp i spåren på kalven och jag visslar åt honom och han vänder och kommer upp på vägen så jag får koppla honom, självklart blev de beröm och sen bar det iväg för att hjälpa till att dra fram tjuren..

Någon mer jakt än så blev det inte denna helg.

2 kommentarer:

  1. Vilken otrolig bild du målade upp för mina ögon. Det känndes som om jag var med i älgskogen, spännande. Hur avundsjuk kommer lilla ponken att vara nu då?/Stefan

    SvaraRadera
  2. Men , oj vad du skriver bra. Dags för Nobel priset i litteratur snart./Sture

    SvaraRadera

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)