söndag 8 november 2009

Lördagsjakt den 7 November

Snö slask och drivis tror jag visst de var!
åtminstone jäkligt dåligt väder ,
strax över 0 strecket ostlig vind

Jag och Abbe började vid Skåberget och
han inte gå långt så blev det upptag tyvärr
så slapp det mer eller mindre direkt och
Abbe drog iväg med älgen , som jag tror var en stor ko
över Skåberget och in på Renholmensidan och sen står man där och väntar
i 1,5 timme innan herrn behagar komma tillbaka men till slut så kommer han
tillbaka och vi kan fortsätta resan ut mot havet
sen vet jag väl int om de hände nått mer förutom att.......
för att göra en historia kort utan att visa min irritation
en av de andra så kallade hundförarna får för sig att skjuta en ko utan att
först kolla upp att hon inte har kalv som det så klart visar att hon hade
-Nämen hoppsan och suck
Vi var snabba på att avsluta jakten och jag kopplar abbe och går mot
korpholmen där han skjutit kon och vad möter vi en kalv i fullt sken.
jag sliter upp bössan och är på väg att skjuta men kommer på mig själv att jakten är avslutad ropar på radion - pass upp ensam kalv på väg samtidigt som jag frågar om jag får skjuta svär för mig själv(säkert så närmaste passkytten hör det)
släpper Abbe och han drar iväg i 100 knyck
Fan om man int haft så bråttom att avsluta,
H-vte och annat ..
Får till svar att vi avslutat jakten å då är det bara att hålla in
och inte trycka av....
ser kalven en gång till men nu på 300-400 meter
och den viker av norrut ja ropar igen pass upp!
men kommer på mig själv att ja är nog i hetaste laget...
Vi har ju avbryt jakten...återigen svär jag ...
och på radion är dom säker att kon int hade kalv....
Nu dyker det upp en ko och kalv som kommer norrifrån,
ja lyfter upp bössan siktar och säger pang. tyst för mig själv,
tar upp radion och varnar ko kalv är på väg mot sommarstugevägen.
Sen sen är allt över...För den här gången.

Här står man på pass 19 och tittar ut över kallhygget
och lyssnar på radion att abbe dykt upp på sommarstugevägen
och verkar gett upp
han springer upp till thomas som kopplar honom
jag tar ur bössan, går ned mot vägen
och när jag kommer fram till korpholmen
möter jag strax ekipaket som är på väg till slakteriet .
Jag tittar på kon som ligger med undersidan mot mig
och kan inte låta bli att lägga märke till att
hennes juver skvallrar om att hon har haft kalv i år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)