söndag 25 oktober 2009

Bland Tomtar och Troll


Äntligen lördag, tänker man och så visar det sig att vi
har fått spårsnö över natten.
Nu ska vi se tänker man Nu ska lillebror få visa vad han går för.
Hoppas man..och efter vi släppt och gått i skogen 1,5 timmar utan att sett tillstymmelse till älgspår börjar man misströsta Birk söker ut bra. men har börjat med flertalet otyg som jag inte gillar
kommer han till en skogsväg springer han först ett par hundra meter åt ena hållet och sen springer han åt andra hållet..
skit samma vi går vidare och det dröjer länge innan vi som jag ser det hittar några spår...
hittar ett spår som troligen är ifrån igår kväll väntar på birk men vad gör han!
han söker ut , kommer upp på klarens vägen springer söderut tills han kommer
till Bertilssons där hundarna deras är ute på gården....Ahhhhhhhh!
så ledsen i ögat man blir, ska jag gå dit och strypa honom där han pinkar in reviret och leker
leker tafatt
Beslutar mig att vänta! jodå han kommer tillslut till mig där jag står och avvaktar...
Samtidigt ekar 2 skott mellan tallarna och Tom meddelar att han skjutit på en pinntjur.

Klart och betalt tänker man, ringer upp honom och be honom om att göra en
skott plats undersökning samtidigt som Birk passerar mig och springer vidare norrut...
Tänkte att nu kopplar jag honom när han kommer tillbaka.....
Vadå tillbaka ? tänkte jag rätt nu icke sa Nicke...tar upp gpsn och tittar..och ser att nu är det nått på G
Han har ökat farten och dragit iväg norrut och sen vikit av västerut...bakom sjömyrberget och skåberget...Hoppsan så fort en kilometer kan gå! står kvar och lyssnar och hoppas att det ska bli ett upptag men icke.
Ser att han släpper och viker av söderut och efter en stund meddelar Kennet att Birk kommit till honom och hans 9 månaders jämthundstik, åhh va tror ni dom gör...leker tåg bland annat
ingen älgjakt där inte Birk springer med nosen i röven på henne så inte är det älg han tänker på...
Samtidigt meddelar Tom att tjuren gått så långt att den passerat sommarstugevägen och undrar
om vad vi skall göra.
Jag tycker att vi borde avvakta en timme och sätta ut skyttar så att tjuren lugnar ned sig och
går i sårlega. Konstigt nog uppskattas inte mitt förslag av
" De som förstår sig på de här med eftersök " utan tycker att man borde i stort sett bara ta dit en hund och köra vidare...Suck
Ja kan ha fel men ja beslutar mig att för ovanligheten hålla käft och försöka få igen Birk.
Slår av radion och beger mig mot Birk som rättest 1,2 kilometer bort till den lekande hunden
När ja nästan är framme så har dom tagit in Birk i bilen och dragit iväg mot eftersöksplatsen
Nu kokar jag inombords...Ber dom köra tillbaka Birk där de tog upp honom släppa ut eländet så han kommer till mig och inget annat...AAAHHHHHRRRG.
Nåja Birk är åter med husse och vi kan gå tillbaka och vi hinner inte gå långt så lyfter Birk på huvudet och vädrar...och sen drar han iväg....Yes tänker man. nu då står där och avvaktar, väntar och lyssnar de är tyst i skogen, går fram och tittar jodå färska älgspår!
Under den här resan hinner han efter ha släppt älgarana ,skälla ut grannlagets hundförare
i 5 minuter ,dra vidare till renholmen och sen vända helt om och nästan fara ut på E4:an
innan han söker åt mig....

Och inte blev man något gladare när man slagit på radion och hör att tjuren fortfarande lever
den har legat i lega men har rest sig och är på väg ut.
Passare är utsatta
( de älsta och mest erfarna förstås, en medelålder på 75 år med några ynglingar i 40årsåldern, bra att lämna de yngre utan grå starr och höftfel utanför de här)

Grannlagets hund är med och ställer samtidigt som Harrys hund.
Det är minst 2 stycken som smyger på tjuren ,de snackas både hit och dit om hur passarna skall flytta sig för att skära av flyktlinjen för tjuren. men till slut smäller det och Harry meddelar att nu är det bara att gå fram och sticka den.

Det slår mig plötsligt vilket mönstereftersök detta skulle vara att visa upp
som skolexempel på hur man INTE SKA GÖRA....

Tack och hej från en Mycket förkyld
GrönlundSverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)