söndag 15 november 2009

Slutjagat i Tåme för iår

Så då var ett stökigt älgjaktsår avslutat
de har hänt både de ena och det andra från
att man skjuter hondjur som visar sig vara horndjur
påskjutningar och dåliga eftersök,
de är t.om de som kommit på att de glömt bössan hemma.

För mig blev inget fälld älg men Birks första kalv
blev nedlagd på ståndskall.
Abbe fick sig oxå en kalv efter ett mycket bra arbete där en av passarna sköt åt kalven
sen fortsätterAbbe att hålla i i ca 2 timmar till innan jag kunde
stötta fram kon och kalvarna från den täta skogen och en annan passare
fick skottchans.

Hände en episod här i mitten av veckan som inte säkert är så vanlig,
en Kalv hittades på Onsdag morgonen (av bilpatrullen) död i viltstängslet på B-området
Kalven var fortfarande varm och efter mycket Hmmmhmmmhm
så beslutade De utvalda gubbarna att den skulle räknas in på kalvlistan.

Så mitt beslut att även om inte kalven behövde räknas in jakten
men på kalvlistan. sa jag nu på lördagsmorgonen att jag avlutar jakten i Tåme för i år
för jag anser att vi fyllt kvoten med råge Vi har enligt mig skjutit fullt
både stora och små och ni andra får göra som ni vill angående
den kalv som finns kvar och Älghundar är det ju ingen brist på i laget
och av de tre som är kvar är väl den som är använd minst bäst
i mina ögon....men i andras är de ju ingen riktig älghund.

Då kan man ju låta resultatet visa vilken rådjurs,fågelhund tillika älghund
som gjort bra resultat.
Säger bara grattis Oskar till en blivande skallkung de kommer en ny höst då
ni kommer att få chansen.

1 kommentar:

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)