måndag 25 oktober 2010

Sååå nära men ändå så långt ifrån



En tankeställare så här i efterhand.....
en o-skjutet skott behöver man inte ångra
sägs det, men ack vad man ångrar att man inte sköt ibland,
Och nu när man vet fakta så skulle man ha tryckt av.


Eftermiddagssvepet på Lördagseftermiddagen
skulle påbörjas vid halv 14 tiden men blev förskjutet till klockan 1400
efter ha flått kon som Harry skjutit var jag på plats för att släppa Birk
14,15 så lite småstressad var man...men nu var man på plats och
det var Birks tur att få visa vad han gick för han var på G.

Det såg man när han sökte ut bättre än på länge. Vi gick söderut och vek sedan av västerut
jämsides vid Jalles pass såg man på honom när han sprang ut i myrslyet att nu är det nått på gång och sen hände allt på en gång...nästan...Jack fick upp en tjur som sprang i famnen på lillhusse ( Oskar) själv.

Birk började tog på och började skälla grannt och fint och stilla stod det. Väntade ett tag
d.v.s alldeles för lite länge. Gick runt för att skära av åt de tomrum som de inte satt passare på.
Gick sakta men säkert närmare och närmare och Birk öste på. Fick tillslut se en älgkropp i slyet på en ca 120 meter...ser bara kroppen i bredsida...lyfter bössan och försöker blicka av området..älgen vrider sig lite och jag ser på bakdelen att de är en ko, men är hon ensam??
Tittar runt men ser ingen kalv ser inte heller var jag har Birk. Så plötsligt kastar hon och viker av västerut. Birk kommer in i synfältet och det visar sig så här i efterhand att
jag har kunnat trycka av...Det vet jag nu...
Kon får upp en rejäl fart och drar förbi både Thomas och Patrik S men med för hög hastighet och för risigt så de blev inget av där heller! Men ack så nära de var.
Men det är ju det som är tjusningen med jakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)