torsdag 11 juni 2009

Jejja




Min fars hund som han skaffade på äldre dagar.
Denna tik som väckte mitt intresse för att gå med hund
Många gånger har man fått fördelen att gå med henne...
En riktig doktor jekyll and mister hyde.

Som redan vid tio månaders ålder
var som en gammehund där hemma...
lugn och sansad...

och i skogen visade hon sig vara självlärd och taggad.....
Var hon borta i 15-20 minuter då visste man
att nu står hon och skäller någonstans.Enda nackdelen var hennes klena skall.

Första älgen som blev nedlagd på ståndskall från henne
kommer jag inte att glömma....

Farsan ringer till mig ,
och säger - kom och hjälp till vi har skutte en älg undan a jejja!!!!

Till saken hör att de här var mitt i sommarn
- min motfråga är vilka vi? jag o Bergarn svara gubben, Nygren kommer också o hjälp till
han tar traktorn...... möt oss upp ve kraftlinja..ta med kniven för vi har ingen.....

Nu trodde ja ju förstås att det brutit ut för gubbarna...skjuta älg nu mitt i sommarn
vi kommer ju att få sitta inne hela bunten säger ja åt gubben,

Då kom han på sig... vad han glömt förklara att det hade blivit påkört en älg
brevid E4:an på morgonen.

Jaktlaget som har jaktmarkerna där ,hade spårat och bedömt älgen oskadad
hundföraren ringde till farsgubben och berätta var de avslutat spårningen
och tyckte lite hånfullt att far dit o prova får du se om du hitta nåt......

Klart att gubben for dit spårade både själv och med Jejja...
han räkna ganska snabbt ut att den här älgen är inte som han ska...
följde spåret en bit för att kolla upp läget, jodå den går bara ordentligt på tre ben..den fjärde spårstämpeln är inte som den ska.....Beslutade sig för att släppa tiken och sen gick det inte långt förrän det blev upptag och hon skällde för fulla muggar... han var ju int´ ens klädd för att jaga och ingen bössa heller så då ringde han Bergarn som kom med kanonen dom smög på..
fick en lucka ... pang och så var första älgen skjuten....
hon var suverän på att dra älgen till skytten bara backat åt det håll som man hållit till
en gång var frugan min så nära att hon blev tvungen att kliva in bakom en tall bara för att inte bli översprungen av en ko......ja det finns så mycket att berätta om den här tiken..
men det låter jag vara ..till någon annan gång....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)