måndag 11 oktober 2010

Blåsig Söndagsjakt


Jäklar va de gick undan den här dagen...Det blåste rejält och Abbe hade älg
på G långt innan ja släppte honom.. Gick ut på Degermyran och han stod på bakbenen och drog in dofter studsade och ville iväg..

När ja släppt av honom så blev de som ett vitt sträck som for längst upp i Erikslägderna..En sträcka på närmare en kilometer såg på Gpsn att där blev de vände det och drog i väg österut nu på Grannmarken ( P-O:s kallhygge)
Själv såg ja skymten av en älg som passerade där sneglade dit för att se jodå mycket riktigt där kom en älg i 120 knyck med Abbe efter sig..körde igenom deras mark och ut vid
skogsbilvägen/ kraftledningen där släppte han och tog kraft ledningen tillbaka han sökte åt mig och gjorde flera fina sök till och vi rörde oss sakta västerut...

Hadde kommit så långt att vi hade passerat kraftledningen nedanför hälla och när vi kommit in en 150- 200 meter ser jag Abbe komma mot mig med nosen i backen med vinden så här har någonting nyss passerat, han drar iväg ett mot myren som är söder om hälla och jag ställer mig för och avvaktar..tar upp gpsn och kikar om var han drar iväg.... sneglar över axeln och ser nått brunt mellan tallarna i riktning från hans håll.

Nu ryker gpsn och radion all väders väg....
Älg på gång..sliter av mig 308an och går ned på knä, osäkrar höjer bössan och väntar..
Fort går det..De första jag ser är en skoveltjur och sen kommer det ett djur till .
Vad..en ko! japp; Här går det undan och de kommer åt mitt håll..
Klövarna dundrar i backen och mossan sprutar, ser att Abbe är hack i häl på kon..
Riktar in korset på bogen på tjuren och avvaktar......
Väntar på en glugg mellan träden och när gluggen kommer smäller det och tjuren rycker till och ökar hastigheten ytterligare...kastar åt höger och passerar mig på10 meter.
Jag mantlar om i all hast och försöker hitta något fler skottillfälle men de går på tok för fort mellan träden. Ser hur tjuren och kon springer nedför backen och ser att tjuren tappat styrseln på höger framben som slänger och fladdrar, han får sidolutning och går i backen med en duns.... Abbe har samtidigt fått stopp på kon och börjar skälla... Men hon kastar och ger sig i väg med Abbe hack i häl.
Tjuren kastar med kronan och frustar ut blod genom nosen och men ger upp
lägger ned kronan mot marken och ligger där nu helt stilla.
Går in på radion och säger....Phuuu! Tjur påskjuten och den är död!
Allt de här händer på säkert mindre en tio sekunder. de går fort när man har roligt
nu börjar den jobbigare delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 De är klart att änglar finns, Här är mitt yngsta, Ella =)